​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

Är du på väg att starta eget företag eller driver du redan en verksamhet och känner att det börjar bli dags att ge verksamheten ett lyft? Här kommer en rad tips som hjälper dig att skapa en inbjudande butiksmiljö som framhäver det bästa med just ditt företag och får kunderna att handla mer.

Börja med att tänka på vad du själv uppskattar när du själv besöker en butik, en restaurang eller annan verksamhet. Vad är viktigt för dig? Är det att priserna står tydligt utsatta på en hylla eller är det att personalen är trevlig och hjälpsam? Vi är alla olika, men det finns en del grundläggande saker som är viktiga att tänka på. 

Det är även viktigt att anpassa miljön till verksamheten. Förväntningarna på ett lågprisvaruhus och en lyxbutik ser ju ganska så olika ut. Försök att utgå ifrån vad det är du vill förmedla med just ditt varumärke. Säljer du lyxiga handväskor behöver du tänka lyx genomgående i hela butiken. Driver du en snabbmatskedja i anslutning till en busstation där många passerar är det viktigare att tänka enkelt och fokusera på tydlighet kring dina produkter.

Gör det lätt att hitta i butiken

Att göra det lätt för kunderna att hitta vad de söker är otroligt viktigt för att guida kunden till ett lyckat köp. Måste de rota runt i röriga hyllor eller om saker står huller om buller så kommer många att vända i dörren och gå igen. 

Se till att dina varor är logiskt strukturerade och lätta att hitta. I vissa branscher kan det vara på sin plats med skyltar. Driver du däremot en inredningsbutik med ett brett utbud av produkter kan det istället löna sig att skapa olika rum som hänger ihop utifrån tema, till exempel produkter som passar väl ihop för att inreda ett vardagsrum med marint tema eller ett badrum med attiraljer med en viss accentfärg.

Hjälp kunden att känna sig inspirerad. Kombinerar du dina varor smart så kan det bjuda in till merköp. Kunden som kom in för att köpa några fina blockljus kanske kommer ut med en ny prydnadskudde och en pläd då du visat hur fint allt kan kombineras tillsammans.

Rätt ljus och ljud

Rätt ljussättning gör otroligt mycket för hur kundupplevelsen blir. Vill du att kunden ska gå runt och drömma en stund ser du till att skapa en mysig och ombonad miljö som man gärna vill stanna kvar i. 

Är det viktigare att kunden kan läsa tekniska specifikationer om produkterna och ha utrymme att jämföra olika varianter så är ett ljus som närmar sig dagsljuset bättre. Självklart ska det inte vara i form av en stark strålkastare eller lysrör i taket. Ta hjälp av en duktig ljussättare som komponerar ett ljus med hjälp av olika ljuskällor som ger rätt stämning i lokalen.

En annan viktig faktor är ljudet i lokalen. Att investera i en bra ljudanläggning i butik är nästan lika viktigt som ljussättningen. Det handlar inte främst om att du ska kunna ropa ut meddelanden till personalen utan mycket mer om att bakgrundsmusik är ett kraftfullt verktyg för att uppnå en bättre försäljning och ett visst kundbeteende. Dra för den skull inte på dansmusik på högsta volym. Det är faktiskt väldigt få som uppskattar detta och kan snarare skrämma bort potentiella kunder. Välj en musik som passar ihop med ditt varumärke och se till att volymen är låg nog för att kunna hålla normal samtalston i lokalen. Med en bra ljudanläggning så behöver ljudet inte vara särskilt högt för att ändå höras.

Trevlig personal ger fler köp

Hur beter sig din personal? Detta påverkar kunderna mycket mer än vad många butiksägare tror. Är du på väg att starta ett nytt företag har du alla möjligheter att träna upp dina anställda redan från början. Har du drivit din butik ett tag kan det vara värt att undersöka hur personalen faktiskt beter sig mot kunder, även när du själv inte är på plats. En bra metod är att anlita en eller flera mystery shoppers som utvärderar hur de blir bemötta. Se till att både välja mystery shoppers som tillhör din specifika målgrupp och såna som skiljer sig från denna. Din personal ska kunna bete sig trevligt och ge goda råd även om varorna inte riktar sig specifikt till den personen.

Idag mer än någonsin kan dålig personal stjälpa ett helt företag. Får du ett rykte om dig om att någon är otrevlig eller inte särskilt serviceinriktad så kommer detta snart att stå på olika recensionssajter, hos Google med flera. Självklart kan man inte göra alla nöjda i alla lägen, men försök ändå att ta in den kritik som framförs och vidarebefordra självklart lovord till dina anställda om de får fem stjärnor. Gå tillsammans igenom vad kunderna gillar och inte för att hitta en bra balans mellan att vara serviceminded och kanske lite för påträngande. Där är folk olika. Vissa vill gärna att man erbjuder hjälp direkt medan andra föredrar att få kika lite på egen hand först. Försök att lära er att läsa olika kundtyper.

Konsekvent färg och form

Var noga med färg och form i din företagslokal. Bygg upp ett starkt varumärke med hjälp av allt från logotyper och skyltar till färgen på väggar och tak. Tänk inte att det duger med en slarvig, handskriven skylt bara för att du driver en kebabsylta på hörnet. Kostnaden för att investera i en proffstryckt meny och skylt är så låg att du inte har någon anledning att slarva utan kan göra stor skillnad för hur du uppfattas. Ser du till att din lokal är snygg och välvårdad så kommer kunderna att komma tillbaka och din verksamhet blir långlivad.

1 okt 2020

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.