​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

En flytt är alltid speciell och det har sin egen inneboende rytm och en inte föraktlig del inbyggd stress. Samtidigt är det ofta efterlängtat. Planering är förstås a och o. Hur flyttar ni?

De flesta av oss har erfarenhet av vad det innebär att flytta och att byta bostad privat. Inte alla har liknande erfarenheter när det gäller arbetet. Kontor byter nämligen inte “hem” så ofta. Ibland händer det ändå och som ansvarig eller delaktig behöver man planera och tänka framåt. För de flesta företag innebär en kontorsflytt ett positivt steg. Man lämnar lokaler som kanske är slitna, olämpliga och urvuxna. De nya lokalerna känns oftast som ett lyft och en bonus med bättre anpassade ytor och nya omgivningar. För att på bästa sätt genomföra en kontorsflytt behövs att man tänker på ungefär 275 saker samtidigt. Vad är då viktigast?

Vad måste man komma ihåg och vad får man inte glömma?

En kontorsflytt bestäms troligen inte från en dag till en annan. Fördelen är att man faktiskt har tillfälle att sitta ner och tänka över de prioriteringar man behöver göra. Mycket av det man kan göra långt i förväg är enkelt men viktigt. En kontorsflytt behöver kunna genomföras med minsta möjliga besvär för verksamheten. Därför är det för moderna företag av största vikt att i tid ordna med IT-systemen och säkra upp att dessa kommer att fungera direkt på nya arbetsplatsen. Andra praktiska ting som är viktiga är saker som hissar, trappor och bilparkering för anställda och eventuellt även för kunder. Grovplanering av vem som ska sitta var är nödvändig för att inte skapa totalt kaos på flyttdagen. En tidsplan behöver innefatta allt detta. Ny adress behöver finnas på hemsida och eventuella trycksaker. Den bör förstås även anmälas till post och liknande.

Snabbaste vägen till ordning och reda

Flytten behöver planeras tillsammans med den inblandade flyttfirman och troligen har de också gott om erfarenhet och kan föreslå vettiga strategier. Något som heller inte ska underskattas är att planera kontorsflytten tillsammans med de anställda. Engagerade och involverade anställda flyttar mycket bättre och villigare och kan ha många bra förslag - det är ju trots allt de som hanterar verksamheten varje dag. En bra flytt ger minimalt med störningar i verksamheten, maximalt med trivsel och positiv respons från de som arbetar. Glöm inte att beställa lunch till alla medarbetare som uppmuntran i en stökig tid, och varför inte en tårta för att fira att ni är på plats?

22 jun 2020

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.