​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

Företagsflytt kan bli en ganska kostsam historia om fel flyttfirma anlitas. Inför en företagsflytt, gör en detaljerad prisjämförelse mellan flyttofferter och olika företag.

Företagsflytt tar tid och kostar pengar. Speciellt kostsamt kan det bli för mindre företag vars resurser inte är särskilt stora. Måste ett företag flytta till nya lokaler, så gäller det att tänka noga i förväg. Planering av alla delmoment och en bra flyttfirma är två måsten som ligger överst på ”to-do-listan”. En bra start vore att titta över olika flyttfirmor, vad de erbjuder och till vilket pris. Att jämföra olika anbud är ett måste. En väsentlig fråga att få besvarad när man jämför olika flyttfirmor är vad deras offerter inkluderar, dvs. vilka delmoment är flyttfirman villig att hjälpa till med. Företagsflytt i Malmö, Stockholm och Göteborg brukar prissättas per timme. Det går oftast bra att försöka förhandla ner priset om det handlar om en mindre flytt.

Vad kan en företagsflytt kosta?

Vad kan en företagsflytt kosta firman? Svaret är självklart inte entydigt. Priset beror på vilken stad det handlar om, vilka delmoment som inkluderas i flytten och vilken flyttfirma man har valt. Timpriset kan variera ganska mycket då intervallet ligger mellan 450 och 600 kr i timmen. De flesta flyttfirmor erbjuder kostnadsfria offerter som kan fås på ett snabbt och enkelt sätt. Det krävs endast en ifyllning av onlineformulär där kunden förklarar sitt flyttbehov. En smart väg att gå är att skicka in sådana mejl och erhålla olika anbud som senare används som beslutsunderlag vid val av passande flytthjälp. Förutom priset gäller det att även kommunicera vilka delmoment som behövs och matcha dem mot flyttfirmans färdigheter. Bestäm flytmomenten och se till att de presenteras på ett lättförståeligt sätt, berätta gärna för mycket än för lite för att slippa otrevliga överraskningar.

Vanliga delmoment för en företagsflytt

Vilka är de vanligaste delmomenten som bör planeras in i samband med en framtida företagsflytt? En av de första stegen är destruktion av material och hantering av maskiner och arkivskåp om sådana finns. Inhyrning eller inköp av kartonger och packmaterial. Magasinering är ett viktigt moment. Magasinering innebär förvar av företagets ägodelar i mellantiden (dvs. tiden då firman lämnar sitt gamla kontor tills de flyttar in i det nya). Flyttstädning är ett klart måste. Sedan finns det oftast ett behov av möbelmontering och nedpackning. I de allra flesta fall behövs det även upp- och nedkoppling av teknik såsom datorutrustning och liknande.

20 May 2020

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.