​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

Det finns ett moment i varje flytt som tar lite längre tid än vad man räknat, som är lite jobbigare än vad man räknat med och som ställer väldigt höga krav på ett korrekt utförande. Det handlar om flyttstädning och alla som någon gång har flyttat vet också hur mycket arbete som denna del av flytten kan innebära. Det är många möbler att bära, alla kartonger, man har klivit innanför dörren till det nya kontoret och har, mentalt, börjat installera sig. Då ska man plötsligt återvända till det förra stället för att genomföra något så tråkigt som en flyttstädning. En obligatorisk sådan; missar man att genomföra sin flyttstädning kan man bli ersättningsskyldig till dem som ska flytta in. Detsamma gäller om man fuskar sig igenom flyttstädning – något som är vanligt förekommande. En anledning till detta beror på att man inte riktigt vet vad som ingår – vad som ska städas – och om detta kan vi säga att det mesta faktiskt ska städas; fönster, badrum, toalett, spis, ugn, kyl- och frys, alla golv och så vidare. 

“En flyttstädning är obligatorisk att göra. Dens ker av respekt och för att underlätta för varandra. Du förväntar dig en städad bostad och detsamma gör de som köpt din gamla - en flyttstädning är en viktig länk i en flyttkedja“ 

I och med detta så måste man avsätta tid för sin flyttstädning för att överhuvudtaget hinna med den. Bor du i Norrköping och ska flytta till ett annat kontor i samma stad bör du – givet hur stort kontor det handlar om – åtminstone räkna med att din flyttstädning tar en dag att göra. Vi ska även nämna det uppenbara så att inga missförstånd uppstår: man gör en flyttstädning av samma skäl som man själv förväntar sig en städat ställe då man själv ska flytta. Du vill direkt kunna installera dig på det nya kontoret i Norrköping och detsamma gäller för dem som köpt eller hyrt ditt gamla – en flyttstädning sker av respekt. Däremot behöver du inte göra den på egen hand.  

Ta hjälp med din flyttstädning

De alternativ som du kan använda dig av är följande: 

  • Professionell hjälp.

Idag kan du använda dig av Rut-avdraget för en flyttstädning och konkret så innebär det att du kan dra av 30% av den totala arbetskostnaden för det städföretag du anlitar. Taket för rut-avdraget ligger på 25.000 kronor/år och person. Ett smidigt sätt att slippa ansträngningen som en flyttstädning för med sig. Tänk dock på att vara ute i god tid så att du verkligen får tag på ett städföretag som kan jobba under den helg din flytt ska ske.

 

  • Förhandla:

Det andra sättet som du kan prova är att förhandla med de nya ägarna eller hyresgästerna till kontoret i Norrköping. Om du exempelvis sänker priset på kontoret kan en flyttstädning falla på deras lott. En annan variant är att du kanske lämnar kvar möbler som inte passar – men som passar väldigt bra på det gamla stället. En platsbyggd bokhylla eller bänk i hallen. En byrå, en eller en garderob; hör dig för och kom ihåg att använda flyttstädning som förhandling. 

Fortsätt läsa här om du veta mer om flyttstädning i Norrköping.

25 Feb 2018

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.