​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

Att driva ett företag kan vara väldigt dyrt och speciellt då i början. Man måste först se till att skaffa en lämplig lokal där de anställda kan vistas och jobba utan att störa varandra och därefter måste man även skaffa interiör som dels passar de anställda vi nämnde, men även de kunder man riktar sin verksamhet mot. Har man ett kontor dit man försöker få olika kundmöten så måste man också se till att inredningen ser fräsch ut och ger kunden i fråga ett behagligt intryck. Här kan det alltså vara väldigt lätt att förköpa sig – man skaffar möbler och inredning som man egentligen inte har råd med och som man köpt enbart i syfte att imponera. Något som alltså kan straffa sig och detta finns det också många exempel på.

Som företagare måste man alltså försöka börja i en lite mindre skala, låta verksamheten bli lönsam och sedan ta stegen därifrån. Exempel på hur man ska tänka finns också att använda sig av och ett av dessa är att man köper exempelvis begagnade kontorsmöbler istället för att sikta in sig på nya – och dyra – och att man kanske försöker inreda lite mer med tanke på framtiden. Med detta menar vi att exempelvis begagnade kontorsmöbler dels är billigare och dels kanske heller inte är så slitna som ordet kanske antyder.

Tar man som företagare in i sin beräkning att dessa möbler förmodligen kommit från ett annat företag som köpt dem nya – ja, då kan det också vara så att just detta företag varit ett sådant som kanske levt över sin egen budget. Kort sagt; det företag som tidigare ägt möblerna har kanske börjat i fel ände och förköpt sig på syr inredning som sedan lett till en konkurs eller ett byta till mindre lokaler där detta möblemang inte passar. Det blir alltså en form av gravplundring där man själv ser till att köpa möbler som inte har allt för många år på nacken, som inte ser slitna ut och som fortfarande är fräscha – till ett väldigt billigt pris.

Investera då du har råd

Dessutom – om man inte är intresserad av att skaffa möbler till sitt kontor som använts av någon annan så kan man alltid hitta fina kontorsmöbler på de större varuhusen numera. Förr så var man som företagare kanske tvungen att vända sig till specialiserade kedjor som enbart sålde kontorsmöbler, arbetsbänkar, stolar och andra viktiga saker till ett dyrt pris. Detta har kommit att ändras då exempelvis Ikea börjat sälja liknande varianter för betydligt humanare priser och detta är något som man verkligen kan rikta in sig på i början av sin karriär som företagare.

Det vi menar är att man ska se till att mätta magen efter munnen och inte gapa efter för mycket i början. Visst, det kan vara trevligt att visa upp en status för nya kunder och genom sin inredning visa att man är att räkna med – men man måste se till att man verkligen har råd och att man inte går i den fälla som så många andra redan gjort. Exklusiva soffor och andra saker, det kan man investera i då företaget börjat gå med vinst.

17 feb 2017

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.