​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​I mars 2015 gick Nextport ​Business Relocation Partner och JLL samman och är nu verksamma inom affärsområdet J​​​LL Corporate Solutions. Besök deras webbsida..


Denna hemsida används nu istället som en blogg om allt som har med företagande och lokaler att göra. Inläggen kan komma handla om att hitta butikslokaler i Stockholm, butiksstädning, kontorsstädning, fastighetsförvaltning, kontorsflytt och mycket annat. Trevlig läsning.

Vad är det första man lägger märker till när man kommer till en ny butik? Några av de första sakerna som man ser är antagligen skyltningen i skyltfönstret och fasadskylten. Om man kommer från en sned vinkel kan fasadskylten till och med vara det första som man ser. Det kan därför vara viktigt att tänka på hur man utformar den för att ge kunderna en fördelaktig bild av butiken. Nedan kommer några saker som man gärna kan tänka på. 

Typsnittet

Typsnittet på en skylt kan säga mycket om vilken typ av butik som det är. Kalligrafi eller skrivstil ger exempelvis indikationer om att affären är lite mer gammaldags eller elegant. Väldigt runda bokstäver med spiraler kan istället visa på att det är en barnbutik eller att den säljer kreativa produkter. 

I texten på skylten kan man också byta ut vissa bokstäver mot föremål för att på ett roligt sätt visa vilken typ av affär det är. På en textilaffär kan man exempelvis byta ut ett i eller ett l mot en nål. Självklart finns det många andra sätt att också påverka typsnittet som avståndet mellan bokstäverna och deras bredd. Det kan i varje fall vara bra att tänka igenom det för att inte förvirra kunder. 

Färgerna

Färgerna förändrar också mycket hur den potentiella köparen ser butiken. Färger påverkar människor psykologiskt och ger därför en snabb bild av vilken typ av affär som det är, dock förändras synen på färger med tiden hos människan. Sättet på vilket vi ser dem idag är inte detsamma som för 200 år sedan. Vitt och guld symboliserar ofta rikedom, vilket också rött, lila och blått kan göra beroende på sammanhang. Den blå färgen passar annars för att symbolisera vatten eller lugn. 

Grönt känns också lugnt, men också naturligt och jordnära. Den kan därför finnas framför exempelvis ställen som säljer ekologiskt eller närproducerat men även där de säljer hantverk. Vidare kan gul kännas väldigt glatt, men i vissa fall även snabbt. Rött kan också kännas billigare och snabbt. Valet av färg kan vara ett väldigt personligt val, men det kan ändå vara bra att tänka på vad färgerna faktiskt symboliserar. 

Form

Formen på skylten är också viktigt för hur man uppfattar den. En fyrkantig skylt är definitivt vanligast och ser därför ganska vanlig ut och kan på det sättet kännas inbjudande eftersom man inte väntar sig något annorlunda. Det kan också vara mer praktiskt och billigt att tillverka en fyrkantig skylt och inte komplicera något. Det förekommer också ovala skyltar, vilka ofta hänger utanför exempelvis hantverksbutiker och andra mindre företag. 

Eftersom dessa ofta hänger på sådana här ställen ger de ofta en mer genuin känsla ihop med typsnittet än motsvarande fyrkantiga skyltar. Vidare kan man välja mer originella former också som ett hjärta, sax eller svamp för att ytterligare visa vilken typ av butik det är. Slutligen så påverkar inte formen lika mycket som typsnittet och färgerna, men det kan ändå vara värt att tänka på när man skaffar en ny fasadskylt. Är du intresserad av fasadskyltar? Läs mer här.

29 jan 2018

Dags för en lokalförändring


Vår affärsidé
är att med arbetsplatsen som utgångspunkt öka lönsamheten för våra kunder.
Genom våra tre kompetensområden skapar vi kundvärde.

 

ringarna svensk rubriker

 

Allt fler företag anlitar Nextport för att få stöd och ledning genom en lokalförändring. Syftet är att projektet ska bli lönsamt och att det ska genomföras på ett effektivt sätt. Nextport erbjuder hyresgästrådgivning, flyttprojektledning och processledning vid en lokalförändring och agerar projektledare under hela eller delar av projektet.